Veel mensen gebruiken Pinterest wel, maar weten niet dat ze dit ook heel goed zakelijk in kunnen zetten om te groeien met hun bedrijf. Persoonlijk gebruikte ik Pinterest vooral als platform om inspiratie op te doen voor bijvoorbeeld een nieuwe keuken, meubels, tuinplanten of recepten. Ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan om Pinterest ook zakelijk in te zetten. Het leek mij ook meer iets voor winkels of bloggers.

Op een gegeven moment ben ik me er toch maar eens in gaan verdiepen. Eerst heb ik een boek gelezen over Pinterest. (‘In beeld met Pinterest in 60 minuten’). Dat vond ik een heel interessant boek en dat smaakte naar meer. Daarna heb ik 2 online-trainingen gevolgd over ‘Pinterest Strategie’ en ‘adverteren met Pinterest’, waar ik veel van heb geleerd. Mocht je interesse hebben in een Pinterest-training dan kan ik Arlette van PinCreative van harte aanbevelen.

VISUELE ZOEKMACHINE

Pinterest is een visuelezoekmachine die nog vaak vergeten wordt door ondernemers. Dat is heel jammer, want het organische bereik (=gratis, zonder te adverteren) is in verhouding met andere social media platformen heel groot. De houdbaarheid van een pin is veel hoger dan bijvoorbeeld een Instagram- of Facebook-post.

Bij Pinterest draait het volledig om beelden. Je ‘pint’ beelden vast op een visueel prikbord. Op je prikbord verzamel je alle beelden in een grote collectie. Deze zijn meestal gecentreerd rond een thema, zoals bijvoorbeeld ‘E-mail-marketing’, ‘Mindfullness’, ‘Inspirerende Quotes’ of ‘Kindercoaching’. Klik je op de gepinde afbeelding, dan ga je naar de bijbehorende webpagina.

Naast het pinnen van afbeeldingen van anderen kun je foto’s ‘repinnen’. Ze verschijnen dan ook op jouw pinbord. Ook kun je afbeeldingen van je computer of smartphone uploaden.

STEEDS POPULAIRDER

Pinterest is wereldwijd erg succesvol. In Nederland zijn er inmiddels zo’n 3,9 miljoen gebruikers. Het dagelijks gebruik is gegroeid met 24% naar 892.000 bezoekers. (volgens Social Media Onderzoek van Newcom) De meeste gebruikers zijn tussen de 18 en 50 jaar. In het begin van het ontstaan van Pinterest was het grootste deel vrouw. Inmiddels is het wel iets verschoven. Nu is het aandeel vrouwen zo’n 65% en het aandeel mannen zo’n 35%.

WAAROM PINTEREST ZAKELIJK GEBRUIKEN?

  • Pinterest trekt bezoekers naar je website of blog door middel van pins. Bezoekers komen gericht, want ze weten aan de hand van de foto wat ze kunnen verwachten.
  • Pinteresters zijn echte kopers. Visuele content prikkelt en Pinterest stuurt meer bezoekers door naar websites en webshops dan LinkedIn, YouTube, Google, Facebook en Instagram samen.
  • Met de juiste balans van eigen en ‘gerepinde’ beelden kun je anderen inspireren en je eigen imago versterken.
  • Liefst 80% van de pins op Pinterest is een repin. Een pin wordt gemiddeld 100 keer vaker gedeeld dan bijvoorbeeld een tweet.
  • Ontdek welke producten of diensten mensen aantrekkelijk vinden en welke afbeeldingen ze pinnen. Hier kun je weer voordeel doen op je eigen website.
  • Hoe meer volgers en repins je hebt, hoe meer mensen in aanraking komen met je bedrijf. Relevante pins duiken ook na langere tijd op bij de zoekresultaten van een Pinterestgebruiker. Een relevante pin kan zelfs jaren meegaan.

STAPPENPLAN OM ZELF AAN DE SLAG TE GAAN:

  1. Maak een bedrijfsaccount aan. Dit biedt meer mogelijkheden dan een persoonlijk account.
  2. Voeg Pin-It knoppen toe aan je website of weblog. Hier heb je speciale plug-ins voor.
  3. Creëer Pinterestborden voor relevante onderwerpen en thema’s rond je bedrijf. Wissel eigen pins af met beelden van anderen en repins. Ik adviseer minimaal 15 borden aan te maken die relevant zijn voor jouw bedrijf.
  4. Gebruik duidelijke omschrijvingen voor je borden en pins, zodat gebruikers jouw informatie sneller vinden.
  5. Plaats je pins op je blog, website of webshop. Maak Canva aantrekkelijke Visuals voor meer bezoekers. Ik heb zelf het betaalde account, maar je kunt ook gratis van het programma gebruik maken. Klik hier om Canva 30 dagen gratis uit te proberen!!
  6. Pin dagelijks. Dit kun je handmatig doen, maar ook met een planner zoals TailWind.

HANDIGE TIPS:

  • Maak borden rond thema’s die je klanten aanspreken. Pin niet alleen eigen producten.
  • Met Rich Pins laat je extra informatie zien bij afbeeldingen. Zoals bijvoorbeeld de ingrediënten van een recept.
  • Zet altijd je klant op de eerste plaats en denk bij elke pin: is dit interessant genoeg en zou ik het zelf repinnen?

Je dient er wel rekening mee te houden, dat het 3-6 maanden duurt voordat je veel bezoekers naar je website krijgt. In het begin zal je veel nieuwe pins moeten maken en repinnen zodat er veel content in je account staat. Na een paar maanden zal je echter merken dat je steeds meer verkeer via Pinterest naar je website trekt. Als je consequent elke dag pins plaatst, zullen je website bezoekers alleen maar gaan groeien. Pinterest moet je echt zien als een stoommachine, maar als deze eenmaal op gang is….

Ik hoop dat ik je ook enthousiast heb gemaakt om Pinterest zakelijk in te gaan zetten. En mocht je hulp nodig hebben bij het maken en inplannen van je Pins dan weet je me te vinden;

Chat openen
1
Hoi, heb je vragen?
Hoi!
Heb je een vraag?